Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta
1.Obszar rehabilitacji:
– motoryka mała,
– integracja sensoryczna.
2.Cel ćwiczeń:
– zwiększenie świadomości dotykowej,
– stymulacja dotykowa,
– rozwijanie słownictwa,
– wydłużanie koncentracji uwagi na zadaniu,
– precyzja ruchów w obrębie dłoni i palców,
– planowanie motoryczne,
– koordynacja wzrokowo-ruchowa.
3.Przykładowe ćwiczenia:
,,Szukanie skarbów”
Dziecko zajmuje się tym, co sprawia przyjemność – szukaniem skarbów
Potrzebne przedmioty:
– ryż lub inne suche ziarna, np. fasola, karma dla ptaków, kukurydza, makaron różne rodzaje oraz taki, który można nawlekać,
– wiaderko lub inny pojemnik średniej wielkości,
– małe zabawki lub inne przedmioty: samochodziki, figurki np. z ,,jajek niespodzianek”, smakołyki w papierkach, piłeczki,
piłeczki pingpongowe itp.
Przygotowanie:
– napełnij pojemnik ryżem, fasolą, makaronami, kasztanami…
– użyj szerokiego pojemnika, który pozwoli dziecku kopać bez rozsypywania ziaren po podłodze, np. miski albo pudełka.
Jak się bawić:
Możesz zakopać przedmioty w ziarnach lub zostawić to zadanie dziecku. Kiedy skarby są już ukryte, powiedz dziecku: zakopane są skarby w ryżu. Czy uda Ci się znaleźć skarb? Samochodzik! piłeczka!.
Pozwól dziecku pobawić się chwilę znalezioną zabawką, zanim powiesz: „Teraz twoja kolej na zakopanie skarbu. Spróbuj go odszukać”.
Jeżeli bawicie się w grupie, zakop kilka zabawek jednocześnie. Niech dzieci po kolei wykopują po jednej.
Nazwij jeden z ukrytych przedmiotów. Niech dzieci znajdą go jedynie przy pomocy swoich dłoni, nie używając wzroku.
,,Gotowanie”
1. Posegreguj makarony według kształtu, wielkości.
2. Posegreguj fasole i inne ziarna.
Bawcie się w gotowanie obiadu. Niech dziecko nazywa potrawy, jakie chce ugotować np. z fasoli, ryżu, makaronu…
Kasztany mogą być np. ziemniakami…?
,,Nawlekanie”
1. Nawlekanie makaronu na sznurek.
2. Z nawleczonego sznurka z makaronem dziecko robi np.: ślimaka, figury geometryczne, węża…
Miłej zabawy 🙂
















