Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta


1.Obszar rehabilitacji:

– motoryka mała,
– integracja sensoryczna.

2.Cel ćwiczeń:

– zwiększenie świadomości dotykowej,
– stymulacja dotykowa,
– rozwijanie słownictwa,
– wydłużanie koncentracji uwagi na zadaniu,
– precyzja ruchów w obrębie dłoni i palców,
– planowanie motoryczne,
– koordynacja wzrokowo-ruchowa.

3.Przykładowe ćwiczenia:


  ,,Szukanie skarbów”
Dziecko zajmuje się tym, co sprawia przyjemność – szukaniem skarbów


Potrzebne przedmioty:

– ryż lub inne suche ziarna, np. fasola, karma dla ptaków, kukurydza, makaron różne rodzaje oraz taki, który można nawlekać,
– wiaderko lub inny pojemnik średniej wielkości,
– małe zabawki lub inne przedmioty: samochodziki, figurki np. z ,,jajek niespodzianek”, smakołyki w papierkach, piłeczki,
    piłeczki pingpongowe itp.

Przygotowanie:

– napełnij pojemnik ryżem, fasolą, makaronami, kasztanami…
– użyj szerokiego pojemnika, który pozwoli dziecku kopać bez rozsypywania ziaren po podłodze, np. miski albo pudełka.


Jak się bawić:

Możesz zakopać przedmioty w ziarnach lub zostawić to zadanie  dziecku.  Kiedy skarby są już ukryte, powiedz dziecku: zakopane są skarby  w ryżu. Czy uda Ci się znaleźć skarb? Samochodzik! piłeczka!.

Pozwól dziecku pobawić się chwilę znalezioną zabawką, zanim powiesz: „Teraz twoja kolej na zakopanie skarbu. Spróbuj go odszukać”.

Jeżeli bawicie się w grupie, zakop kilka zabawek jednocześnie. Niech dzieci po kolei wykopują po jednej.
Nazwij jeden z ukrytych przedmiotów. Niech dzieci znajdą go jedynie przy pomocy swoich dłoni, nie używając wzroku.

,,Gotowanie”

1. Posegreguj  makarony według kształtu, wielkości.
2. Posegreguj fasole i inne ziarna.

Bawcie się w gotowanie obiadu. Niech dziecko nazywa potrawy, jakie chce ugotować np. z fasoli, ryżu, makaronu…
Kasztany mogą być np. ziemniakami…?￰

,,Nawlekanie”

1. Nawlekanie makaronu na sznurek.
2. Z nawleczonego sznurka z makaronem dziecko robi np.: ślimaka, figury geometryczne, węża…

Miłej zabawy 🙂

Szukanie skarbów. Gotowanie. Nawlekanie.