Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta, pedagog
1. Obszar rehabilitacji:
– motoryka mała,
– integracja sensoryczna.
2. Cel ćwiczeń:
– wzmacnianie mięśni dłoni i palców (trzymanie małych przedmiotów kciukiem, palcem wskazującym i środkowym, oddalanie oraz zbliżanie tych palców do wnętrza dłoni w trakcie wbijania ćwiczy dłoń i stopniuje nacisk i rozwija również dokładność ruchów motoryki małej),
– planowanie motoryczne,
– koordynacja wzrokowo-ruchowa,
– stymulacja zapachowa – jeśli podoba się dziecku – relaksuje, odpręża oraz uczy odróżniać i opisywać zapachy.
3. Przykładowe ćwiczenia:
,,Pachnąca kula”
Pachnąca kula to zabawa motoryczno-sensoryczna
Potrzebne przedmioty:
– pomarańcza, grejpfrut lub jabłko,
– suszone goździki,
– widelec lub wykałaczka.
Miejsce:
– przy stole.
Aktywność:
– Dziecko kładzie przed sobą na blacie wybrany owoc.
– Otwiera paczkę z goździkami.
– Wysypuje ponad 10 sztuk goździków po swojej prawej stronie (lub lewej jeśli dziecko jest leworęczne). Dosypuje gdy wbije ostatni goździk. Robi dziurki w owocu widelcem lub wykałaczką – wtedy goździki się nie łamią, łatwiej wbić w skórkę pomarańczy, grejpfruta czy jabłka).
– Dziecko wbija w owoc dowolną ilość goździków w taki sposób jaki sobie zaplanuje.
– Po zakończeniu pracy dziecko sprząta po sobie. Niewykorzystane goździki wkłada do torebki. Torebkę odkłada na miejsce. Decyduje gdzie położy pachnącą kulę i na czym.
Zapytaj:
– Jaki zapach ma pomarańcza/jabłko/grejpfrut ?
– Jaki zapach mają goździki?
– Jak pachnie pomarańcza/jabłko z wbitymi goździkami?
– Co można zrobić z pachnącą kulą? (Doczepiając do niej pinezką sznurek lub wstążkę można zawiesić ją w szafie – traktować jak zapach do ubrań, można postawić na stole lub umieścić w kuchni w widocznym miejscu.
Życzę miłej zabawy.
Pozdrawiam 🙂







