Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta, pedagog


1. Obszar rehabilitacji:

– motoryka  mała,

– integracja sensoryczna.

2. Cel ćwiczeń:

– wzmacnianie mięśni dłoni i palców (trzymanie małych przedmiotów kciukiem, palcem wskazującym i środkowym, oddalanie oraz zbliżanie tych palców do wnętrza dłoni w trakcie wbijania ćwiczy dłoń i stopniuje nacisk i rozwija również dokładność ruchów motoryki małej),

– planowanie motoryczne,

– koordynacja wzrokowo-ruchowa,

– stymulacja zapachowa – jeśli podoba się dziecku – relaksuje, odpręża oraz uczy odróżniać i opisywać zapachy.

3. Przykładowe ćwiczenia:

,,Pachnąca kula”

Pachnąca kula to zabawa  motoryczno-sensoryczna

Potrzebne przedmioty:

– pomarańcza, grejpfrut lub jabłko,

– suszone goździki,

– widelec lub wykałaczka.

Miejsce:

– przy stole.

Aktywność:

– Dziecko kładzie przed sobą na blacie wybrany owoc.

– Otwiera paczkę z goździkami.

– Wysypuje ponad 10 sztuk goździków po swojej prawej stronie (lub lewej jeśli dziecko jest leworęczne). Dosypuje gdy wbije ostatni goździk. Robi dziurki w owocu widelcem lub wykałaczką – wtedy goździki się nie łamią, łatwiej wbić w skórkę pomarańczy, grejpfruta czy jabłka).

– Dziecko wbija w owoc dowolną ilość goździków w taki sposób jaki sobie zaplanuje.

– Po zakończeniu pracy dziecko sprząta po sobie. Niewykorzystane goździki wkłada do torebki. Torebkę odkłada na miejsce. Decyduje gdzie położy pachnącą kulę i na czym.

Zapytaj:

– Jaki  zapach ma pomarańcza/jabłko/grejpfrut ?

– Jaki zapach mają goździki?

– Jak pachnie pomarańcza/jabłko z wbitymi goździkami?

– Co można zrobić z pachnącą kulą? (Doczepiając do niej pinezką sznurek lub wstążkę można zawiesić ją w szafie – traktować jak zapach do ubrań, można postawić na stole lub umieścić w kuchni w widocznym miejscu.

Życzę miłej zabawy.

Pozdrawiam 🙂

„Pachnąca kula”