Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta
1.Obszar rehabilitacji:
– motoryka mała,
– integracja sensoryczna.
2.Cel ćwiczeń:
– zwiększenie świadomości dotykowej,
– różnicowanie dotykowe,
– świadomość własnego otoczenia,
– rozwijanie słownictwa,
– dostarczanie wrażeń sensorycznych,
– wydłużanie koncentracji uwagi na zadaniu.
3.Przykładowe ćwiczenia:
,,Co jest w worku?”
Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą oczu i palców to praktyczne ćwiczenie uświadamiające dziecku, co znajduje się w jego otoczeniu.
Potrzebne przedmioty:
Worek lub duża skarpeta.
Różne kształty klocków, układanek, przedmioty codziennego użytku: widelec, łyżka, grzebień, zabawki, owoce, warzywa, różne faktury (delikatne, szorstkie, kujące, miękkie, twarde).
Przygotowanie:
Włóż do worka przynajmniej 3 przedmioty, nie pokazując ich dziecku.
Jak się bawić:
Dziecko wkłada rękę do worka i wyciąga jeden przedmiot. Poproś je o nazwanie przedmiotu. Jeżeli nie mówi, zadawaj pytania wymagające odpowiedzi „tak” lub „nie”, np.: „Czy to zwierzątko?”. Możesz zawrzeć odpowiedź w pytaniu: „Czy to zwierzątko czy łyżka?”.
Jeżeli dziecko potrafi, poproś by wyciągnęło z worka konkretny przedmiot, mówiąc: „Włóż rękę do środka i wyjmij cytrynę…”.
Poproś, by dziecko określiło rodzaj faktury i określiło czy jest dla niego przyjemne, czy nie.
Dziecko określa kształt przedmiotu (koło, trójkąt, kwadrat…)
Odmiany:
Włóż do worka tylko jeden przedmiot i poproś dziecko o rozpoznanie go bez zaglądania do środka. Może dotykać tego przedmiotu tylko z zewnątrz, przez worek.
Pozwól dziecku pozbierać w swoim otoczeniu przedmioty, które chce włożyć do worka. Dorosły na zmianę z dzieckiem może zgadywać.
Czego dziecko się uczy:
Dziecko poszerza swój zasób słownictwa, ucząc się nazw przedmiotów ze swojego otoczenia.
Dotykając i zgadując, dziecko skupia się na informacjach wysyłanych do mózgu przez opuszki palców.
Jeżeli dziecko lubi zbierać przedmioty, łatwiej mu się będzie skoncentrować na wyszukiwaniu tych o właściwej wielkości i fakturze.
Miłej zabawy.
Pozdrawiam.





