Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta


1.Obszar rehabilitacji:


– motoryka mała,

– integracja sensoryczna.

2.Cel ćwiczeń:


– zwiększenie świadomości dotykowej,

– różnicowanie dotykowe,

– świadomość własnego otoczenia,

– rozwijanie słownictwa,

– dostarczanie wrażeń sensorycznych,

– wydłużanie koncentracji uwagi na zadaniu.

3.Przykładowe ćwiczenia:

,,Co jest w worku?”

Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą oczu i palców to praktyczne ćwiczenie uświadamiające dziecku, co znajduje się w jego otoczeniu.

Potrzebne przedmioty:

Worek  lub duża skarpeta.
Różne kształty klocków, układanek, przedmioty codziennego użytku: widelec, łyżka, grzebień, zabawki, owoce, warzywa, różne faktury (delikatne, szorstkie, kujące, miękkie, twarde).

Przygotowanie:

Włóż do worka przynajmniej 3 przedmioty, nie pokazując ich dziecku.

Jak się bawić:

Dziecko wkłada rękę do worka i wyciąga jeden przedmiot. Poproś je o nazwanie przedmiotu. Jeżeli nie mówi, zadawaj pytania wymagające odpowiedzi „tak” lub „nie”, np.: „Czy to zwierzątko?”. Możesz zawrzeć odpowiedź w pytaniu: „Czy to zwierzątko czy łyżka?”.

Jeżeli dziecko potrafi, poproś by wyciągnęło z worka konkretny przedmiot, mówiąc: „Włóż rękę do środka i wyjmij cytrynę…”.

Poproś, by dziecko określiło rodzaj faktury i określiło czy jest dla niego przyjemne, czy nie.

Dziecko określa kształt przedmiotu (koło, trójkąt, kwadrat…)

Odmiany:

Włóż do worka tylko jeden przedmiot i poproś dziecko o rozpoznanie go bez zaglądania do środka. Może dotykać tego przedmiotu tylko z zewnątrz, przez worek.

Pozwól dziecku pozbierać w swoim otoczeniu przedmioty, które chce włożyć do worka. Dorosły na zmianę z dzieckiem może zgadywać.

Czego dziecko się uczy:

Dziecko poszerza swój zasób słownictwa, ucząc się nazw przedmiotów ze swojego otoczenia.
Dotykając i zgadując, dziecko skupia się na informacjach wysyłanych do mózgu przez opuszki palców.
Jeżeli dziecko lubi zbierać przedmioty, łatwiej mu się będzie skoncentrować na wyszukiwaniu tych o właściwej wielkości i fakturze.

Miłej zabawy.

Pozdrawiam.

„Co jest w worku?”