Ćwiczenie przygotowała: Aleksandra Janecka – surdopedagog, logopeda


1.Obszar rehabilitacji:

– percepcja słuchowa

– motoryka mała.

2.Cel ćwiczeń:

– identyfikowanie i różnicowanie dźwięków,

– uwaga i pamięć słuchowa,

– stymulacja dotykowa.

3. Potrzebne materiały:

– kartki kolorowego papieru,

– nożyczki, klej lub taśma klejąca,

– 4 pojemniki z zakrętkami,

– sypkie produkty spożywcze – zdjęcie 1.

4. Opis ćwiczenia:

1Okleić pojemniki, również dno, żeby nie było widać co jest w środku. Na kartki wysypać produkty spożywcze np. makaron, groch, kaszę, można wykorzystać też koraliki drewniane, szklane. Do pojemników wsypujemy te same produkty. Wybieramy takie, które pozwolą na uzyskanie różnych dźwięków – zdjęcie 2.

2. Dziecko pomaga nasypać produkty do pojemników, potrząsając przy uchu – poznaje dźwięk – zdjęcie 3.

3. Zadaniem dziecka jest zapamiętać dźwięk i dopasować do odpowiedniego produktu. Stymulujemy uwagę i pamięć słuchową obustronnie. Dziecko prawą ręką podnosi pojemniki i potrząsa pojemnikiem przy uchu prawym. Nagradzamy dziecko pochwałą, brawami po wykonaniu ćwiczenia – zdjęcia 4, 5, 6, 7.

4. Następnie dziecko wykonuje ćwiczenie po stronie lewej. Lewą ręką podnosi pojemniki do lewego ucha i rozpoznaje dźwięki.

Życzę pomysłowości i dobrej zabawy 🙂

Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
Zdjęcie 3
Zdjęcie 4
Zdjęcie 5

Zdjęcie 6
Zdjęcie 7
„Memory słuchowe – cz. I”