Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta


1.Obszar rehabilitacji:

– motoryka duża

2.Cel ćwiczeń:

– Planowanie motoryczne – utrzymywanie woreczka albo poduszki na głowie wymaga koordynacji ciała i przyjęcia takiej pozycji, by poduszka bądź woreczek nie spadły.

– Dynamiczna kontrola postawy – zabawa wymaga kontroli ciała w jego środkowej osi; układ mięśniowo – szkieletowy musi zareagować na zmiany w ruchach dziecka, tak żeby utrzymało ono równowagę. Oś środkowa to niewidoczna linia, która oddziela prawą część ciała od lewej. Przebiega od czubka głowy przez nos aż do dołu.

– Zmysł równowagi – dzięki bodźcowi proprioceptywnemu działającemu na głowę (woreczek, poduszka) zmysł równowagi, proprioceptywny i wzrokowy muszą się zintegrować, żeby dziecko zachowało równowagę.

3.Przykładowe ćwiczenia:


1. Utrzymywanie woreczka i poduszki – zabawa sensoryczna SI

Kiedy dzieci poruszają się, nie myślą o swoim ciele. Zabawa ta zwiększa stymulację sensoryczną głowy i szyi, co sprzyja skupieniu na zachowaniu prostej i ustabilizowanej postawy.

Potrzebne rzeczy:

    woreczek z grochem,
    mała poduszka,
    rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik).

Sposób zabawy poziom I

Dziecko trzyma woreczek na głowie i porusza się po linii prostej.

Sposób zabawy poziom II

Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej.

Sposób zabawy poziom III

Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach.

Sposób zabawy poziom IV

Dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w ręku nietłukący się przedmiot.

2.Proszę wykonać ćwiczenie:

– przysiad z wyprostowanymi rękoma do przodu – 10 razy, odpoczynek, powtórzyć 10 razy.
– pajacyk – 10 razy, odpoczynek, powtórzyć 10 razy.
– stanie na lewej nodze, następnie na prawej nodze z otwartymi oczami jak najdłużej, powtórzyć 10 razy.
– ćwiczenie jak wyżej, tylko z zamkniętymi oczami, powtórzyć 10 razy.    

Miłych ćwiczeń.

„Ćwiczenia ogólnousprawniające”