Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta
1.Obszar rehabilitacji:
– motoryka duża
2.Cel ćwiczeń:
– Planowanie motoryczne – utrzymywanie woreczka albo poduszki na głowie wymaga koordynacji ciała i przyjęcia takiej pozycji, by poduszka bądź woreczek nie spadły.
– Dynamiczna kontrola postawy – zabawa wymaga kontroli ciała w jego środkowej osi; układ mięśniowo – szkieletowy musi zareagować na zmiany w ruchach dziecka, tak żeby utrzymało ono równowagę. Oś środkowa to niewidoczna linia, która oddziela prawą część ciała od lewej. Przebiega od czubka głowy przez nos aż do dołu.
– Zmysł równowagi – dzięki bodźcowi proprioceptywnemu działającemu na głowę (woreczek, poduszka) zmysł równowagi, proprioceptywny i wzrokowy muszą się zintegrować, żeby dziecko zachowało równowagę.
3.Przykładowe ćwiczenia:
1. Utrzymywanie woreczka i poduszki – zabawa sensoryczna SI
Kiedy dzieci poruszają się, nie myślą o swoim ciele. Zabawa ta zwiększa stymulację sensoryczną głowy i szyi, co sprzyja skupieniu na zachowaniu prostej i ustabilizowanej postawy.
Potrzebne rzeczy:
woreczek z grochem,
mała poduszka,
rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik).
Sposób zabawy poziom I
Dziecko trzyma woreczek na głowie i porusza się po linii prostej.
Sposób zabawy poziom II
Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej.
Sposób zabawy poziom III
Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach.
Sposób zabawy poziom IV
Dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w ręku nietłukący się przedmiot.
2.Proszę wykonać ćwiczenie:
– przysiad z wyprostowanymi rękoma do przodu – 10 razy, odpoczynek, powtórzyć 10 razy.
– pajacyk – 10 razy, odpoczynek, powtórzyć 10 razy.
– stanie na lewej nodze, następnie na prawej nodze z otwartymi oczami jak najdłużej, powtórzyć 10 razy.
– ćwiczenie jak wyżej, tylko z zamkniętymi oczami, powtórzyć 10 razy.
Miłych ćwiczeń.





