Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta


1.Obszar rehabilitacji:
– motoryka mała
– integracja sensoryczna

2.Cel ćwiczeń:
– wzmacnianie motoryki małej dłoni i palców
– rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– wydłużanie koncentracji uwagi na wykonywanym zadaniu
– dostarczanie wrażeń sensorycznych (dotyk, wzrok, węch, smak)

3.Przykładowe ćwiczenia:


Sałatka lub sok owocowy

W naszych kuchniach możemy znaleźć wiele „zabawek” doskonale nadających się do zabaw sensorycznych.


Potrzebne przedmioty:

Kilka owoców cytrusowych, np. pomarańcza, mandarynka, banan, kiwi, winogron.
Papierowa torba

Co dziecko może zrobić z owocami:

Nazwać je – obejrzeć i zbadać w dłoniach różne owoce.

Rozpoznać je i podać nazwy, jeśli ma trudności może z pomocą osoby  dorosłej.

Poukładać – ułożyć je rozmiarami albo posegregować według kolorów.

Policzyć – umieścić je w papierowej torbie.

Odgadnąć – bez podglądania włożyć rękę do torby, złapać jeden z owoców i na podstawie wielkości, wagi, kształtu, faktury skórki spróbować zgadnąć, czy dany owoc to pomarańcza, mandarynka, banan, kiwi czy winogron.

Powąchać – spróbować odgadnąć po zapachu z zamkniętymi oczami – co to za owoc.

Rzucać – stanąć naprzeciwko partnera i rzucać do siebie np.pomarańczą. (Jeśli spadnie, może trochę się obtłuc, ale skórki cytrusów są bardzo wytrzymałe).

Zrobić orzeźwiającą lemoniadę lub sałatkę owocową!

Obrać ze skórki, rozdzielić na cząstki lub pokroić i zjeść.


Cele/Korzyści

Nazywanie i liczenie owoców rozwija dyskryminację wzrokową, pamięć słuchową, przywoływanie słów z pamięci i początkowe umiejętności matematyczne.
Układanie i sortowanie owoców wzmacnia zdolność kategoryzowania i umiejętność sekwencjonowania.
Rzucanie owoców wzmacnia podstawowe umiejętności wzrokowo-motoryczne, takie jak skupianie wzroku i ruch śledzący. Rozwija też bardziej złożone umiejętności koordynacji wzrokowo-ruchowej i umiejętności wzrokowo-przestrzenne.

Zgadywanie rodzaju owocu, bez patrzenia, rozwija dyskryminację dotykową i umiejętności wizualizacji.
Obieranie owoców rozwija zręczność i małą motorykę.
Wąchanie i smakowanie owoców angażuje zmysły smaku i powonienia.
Ściskanie i naciskanie owoców zapewnia głęboki nacisk dla zmysłu dotyku oraz głęboki nacisk stawów korzystny dla zmysłu kinestetycznego.
Pomaganie w przygotowaniu sałatki, soku sprawia, że dziecko czuje się potrzebne.

Własne wykonanie ćwiczenia prezentuje Aleksander.
Dziękujemy mamie za nadesłane zdjęcia.

Pochwalcie się swoimi przepisami !

Powodzenia! Smacznego!

„Owocowa zabawa”