Ćwiczenie przygotowała: Krystyna Wiatr-Soja – fizjoterapeuta
1.Obszar rehabilitacji:
– motoryka mała
– integracja sensoryczna
2.Cel ćwiczeń:
– wzmacnianie motoryki małej dłoni i palców
– rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– wydłużanie koncentracji uwagi na wykonywanym zadaniu
– dostarczanie wrażeń sensorycznych (dotyk, wzrok, węch, smak)
3.Przykładowe ćwiczenia:
Sałatka lub sok owocowy
W naszych kuchniach możemy znaleźć wiele „zabawek” doskonale nadających się do zabaw sensorycznych.
Potrzebne przedmioty:
Kilka owoców cytrusowych, np. pomarańcza, mandarynka, banan, kiwi, winogron.
Papierowa torba
Co dziecko może zrobić z owocami:
Nazwać je – obejrzeć i zbadać w dłoniach różne owoce.
Rozpoznać je i podać nazwy, jeśli ma trudności może z pomocą osoby dorosłej.
Poukładać – ułożyć je rozmiarami albo posegregować według kolorów.
Policzyć – umieścić je w papierowej torbie.
Odgadnąć – bez podglądania włożyć rękę do torby, złapać jeden z owoców i na podstawie wielkości, wagi, kształtu, faktury skórki spróbować zgadnąć, czy dany owoc to pomarańcza, mandarynka, banan, kiwi czy winogron.
Powąchać – spróbować odgadnąć po zapachu z zamkniętymi oczami – co to za owoc.
Rzucać – stanąć naprzeciwko partnera i rzucać do siebie np.pomarańczą. (Jeśli spadnie, może trochę się obtłuc, ale skórki cytrusów są bardzo wytrzymałe).
Zrobić orzeźwiającą lemoniadę lub sałatkę owocową!
Obrać ze skórki, rozdzielić na cząstki lub pokroić i zjeść.
Cele/Korzyści
Nazywanie i liczenie owoców rozwija dyskryminację wzrokową, pamięć słuchową, przywoływanie słów z pamięci i początkowe umiejętności matematyczne.
Układanie i sortowanie owoców wzmacnia zdolność kategoryzowania i umiejętność sekwencjonowania.
Rzucanie owoców wzmacnia podstawowe umiejętności wzrokowo-motoryczne, takie jak skupianie wzroku i ruch śledzący. Rozwija też bardziej złożone umiejętności koordynacji wzrokowo-ruchowej i umiejętności wzrokowo-przestrzenne.
Zgadywanie rodzaju owocu, bez patrzenia, rozwija dyskryminację dotykową i umiejętności wizualizacji.
Obieranie owoców rozwija zręczność i małą motorykę.
Wąchanie i smakowanie owoców angażuje zmysły smaku i powonienia.
Ściskanie i naciskanie owoców zapewnia głęboki nacisk dla zmysłu dotyku oraz głęboki nacisk stawów korzystny dla zmysłu kinestetycznego.
Pomaganie w przygotowaniu sałatki, soku sprawia, że dziecko czuje się potrzebne.






Własne wykonanie ćwiczenia prezentuje Aleksander.
Dziękujemy mamie za nadesłane zdjęcia.
Pochwalcie się swoimi przepisami !
Powodzenia! Smacznego!